De basis: Een zakelijke brief opstellen

Een zakelijke brief met uitstraling

briefOndanks de tijd die het kost om een zakelijke brief te schrijven is het een veelgebruikt communicatiemiddel. En terecht! Het straalt professionaliteit uit en is een van de weinige communicatiemiddelen met zoveel invloed. Dit alleen al zijn genoeg redenen om een brief te schrijven en uit te printen zodat je het met de post kan versturen. Maar ook wettelijk en zakelijk gezien zijn er verplichte redenen om een brief te versturen.

Redenen om een zakelijke brief te versturen:

  • Een formulering op papier is rechtsgeldig.
    * Vooral wanneer aangetekend verstuurd.
  • Een brief blijft langer in de herinnering van de ontvanger.
    * Indien kort en helder opgesteld.

De basis voor een professionele brief

1) Een zakelijke brief werk je uit op de computer en print je op degelijk briefpapier. Veel gebruikt is het standaard formaat a4 dat je met 1 vouw in een envelop kan versturen.

2) Spelfouten zorgen ervoor dat jou brief minder serieus genomen wordt. Ze mogen absoluut NIET voorkomen in een brief!
Werk jouw brief daarom uit met software die direct laat zien of er spelfouten inzitten.

Goede gratis software voor het opstellen van een brief: Het OpenOffice pakket

3) Houdt een duidelijke structuur aan, aligneer de tekst voor de betreffende partij links en eigen gegevens rechts. Dit zal zorgen voor een heldere brief waar gemakkelijk doorheen gelezen kan worden.

4) Benoem de persoon en jezelf in de brief zodat er geen vergissingen kunnen ontstaan over de verzender en de ontvanger.

5) Meningen en ongepaste taal horen absoluut niet in een brief. Ze kunnen zoal tegen je gebruikt worden en dienen totaal geen doel.

Author: ma7hieu

Share This Post On

Submit a Comment

css.php