Wat is een burn-out?

Wat is een burn-out?

Een burn-out is een beroepsziekte die iedereen kan overkomen. Niemand is volledig resistent tegen een burn-out aangezien dit een stress-gerelateerde aandoening/ziekte is die ontstaat waneer iemand het te druk heeft. Echter het “druk” hebben is geen enkel probleem tenzij het de persoon gaat overheersen. Met overheersen spreken we over het beheersen van de vrije wil om te stoppen wanneer de geest aangeeft dat het “genoeg” is. Dit punt is voor ieder op een ander moment bereikt maar geeft 9/10x wel aan wanneer je rust moet nemen.

Een burn-out letterlijk vertaald vanuit het engels: afbranding. Kort door de bocht heb je jezelf gewoon afgebrand, overhit. je bent jezelf voorbijgegaan en hebt daar een menselijke grens voor die zich uit in een aandoening die de doctoren tot burn-out hebben benoemd.

Het verraadelijke van een burn-out!

LET OP: 9/10 personen wil een burn-out niet accepteren of registreren. Toegeven aan een burn-out is niet gemakkelijk aangezien je allemaal denkt er geen last van te hebben of meer “ruggengraat” te hebben zodat je er overheen kunt kijken.

Bij deze een ontnuchterend feit: Zolang je van vlees en bloed bent heb je een grens, ken je die zelf niet of wil je het niet onder ogen zien zorgt je lichaam wel voor een grens, dit wordt jouw burn-out.

Wat zijn de symptomen van een burn-out?

De symptomen van een burn-out zijn zowel geestelijk als fysiek te merken. De psyche heeft er onder te lijden maar het lichaam volgt vanzelf na enkele maanden wanneer je de geest en de psychologische symptomen blijft negeren.

We hebben enkele symptome opgesomt:

Concentratieproblemen: Teksten of informatie die belangrijk is wordt niet goed opgenomen en je kunt je slechts delen onthouden.

Emotionele instabiliteit:
Je hebt eerder schommelingen betreffende emoties als vreugde en verdriet, je bent sneller op je tenen getrapt en voelt je eerder down.

Vergissingen: Je maakt eerder fouten waaronder zelfs cruciale fouten waarvan je zeker bent ze normaal gesproken te kunnen handelen. je beslist verkeerd en je maakt impulsieve fouten.

Vergeetachtigheid: Informatie die je hebt gekregen blijft niet in je geest hanegn en raak je kwijt, je begint met het gebruiken van een agenda en notitie briefjes.

Onzekerheid: Je voelt je minder zeker over besluiten die je maakt of zelfs over je eigen persoonlijkheid. Personen krijgen je gemakkelijk aan het twijfelen door enkele vragen te stellen die misschien niet eens het ongelijk bewijzen maar meer een vraag stellen over jouw keuze.

Lusteloosheid: Wanneer je opstaat heb je geen energie meer. Je doet vele taken omdat je weet dat je een verantwoording hebt maar zelfs de leuke aspecten van het leven of van jouw beroep zijn een sleur, een verplichting waar je moeite mee hebt.

Cynisme: je bent onverschillig, je mening is niet standvastig en je hebt weinig vaste besluiten aangezien het allemaal toch relatief lijkt te zijn.

Impotentie: De zin in nachtelijke avonturen is verminderd of zelfs weg. Mogelijk zelfs met resultaat dat de lichamelijke reacties uitblijven.

Hoe voorkom je een burn-out?

Het voorkomen van een burn-out is een kwestie van discipline en het besef dat je lichaam belangrijker is als werk, belangrijker is als het nastreven van perfectie, en belangrijker is als de mening van een ander.

Enkele punten op een rij waarmee je een burn-out kunt voorkomen:

Pauze: Neem geregeld tijd voor ontspanning of een korte pauze. Een pauze waarbij je rust neemt of iets ontspannends doet waarbij je totaal niet hoeft te brainstormen of aan zaken of zorgen hoeft te denken.

Luister naar anderen: Wanneer je familie en vrienden regelmatig zegt dat je te veel werkt of je te druk maakt om bepaalde aspecten kun je van ze aannemen dat ze dat niet voor niets zeggen. Het is bij 5 of meer van diezelfde meldingen goed om eens na te gaan of ze gelijk hebben.

Negeer de signalen niet: De lichaams signalen zijn er niet voor niets. Luister ernaar omdat ze ingesteld zijn om aan te geven wanneer je het uitput.

Sporten en bewegen: Loop regelmatig een blokje om. Neem miminaal 1 keer per week de tijd om te sporten. uiteraard ook hierbij niet te ver gaan en naar je lichaam luisteren. Sporten is een goede ontspanning omdat het je bezig houdt en je weinig tijd geeft om na te denken.

Doseer je energie: Energie is niet onbeperkt aanwezig. Per persoon verschilt het hoeveel energie je per dag hebt. Opwekkende drankjes als koffie en energy drinks zorgen voor een korte boost waarmee je de energie die je hebt in enkele uren gebruikt.

Slapen: Slaap op tijd en slaap genoeg. Wanneer het lichaam en geest genoeg rust heeeft gehad kun je veel doen en kan het lichaam het meest hebben. Een vast ritme helpt daarbij.

Laat je niet gek maken: We leven in een maatchappij waar alles gister af had moeten zijn. Ga daar niet volledig in mee, laat je niet gek maken door collega’s vrienden of werkgevers die jou het liefst 24 uur per dag zien werken.

Team Strafbetalen.nl wens je een goede gezondheid toe!

Author: ma7hieu

Share This Post On

Submit a Comment

css.php