Wat is warme of koude acquisitie?

Definitie: Warme of koude acquisitie

In de zakenwereld zul je de 2 termen “warme” en “koude” acquisitie vaak tegenkomen. Acquireren betekend simpelweg “verwerven”. Je spreekt hier vaak over het acquireren van klanten, een doelgroep of een compleet netwerk van personen.

Wat is koude acquisitie?

koude acquisitie betekend het aanbieden van diensten of producten aan een doelgroep die je nog niet eerder hebt gesproken. Ze zijn nog geen klant of bekende van jouw waardoor ze waarschijnlijk ook niet bekend zullen zijn met jouw product of dienst.

Wat is warme acquisitie?

Warme acquisitie betekend dat je opnieuw contact legt met personen die je eerder hebt gesproken, of waar je bijvoorbeeld eerder voor hebt gewerkt. Ze zijn bekend met jouw werkwijze of product.

De noodzaak van acquisitie

Als ondernemer zul je met beide vormen van acquisitie in aanraking komen. Je zult koud moeten acquireren om klanten te werven die je later opnieuw kunt benaderen voor het her-aanbieden van jouw diensten of producten. Beide manieren van acquireren vereisen een unieke manier van contact leggen.

Koude acquisitie heeft bij veel ondernemers geen voorkeur. Het wordt zelfs gezien als een noodsprong aangezien het vaak duidt op het begin van een onderneming of op een financiƫle nood. Koude acquisitie is ook een lastige vorm van verwerven aangezien je niet weet wat de potentiƫle klant nodig heeft. Je tast in het donker en kunt bij 1-op-1 contact zelfs reacties krijgen waar je niet op zit te wachten.

Er wordt vooral aan koude acquisitie gedaan door de grotere (onpersoonlijke) bedrijven die massaproducten of bulkdiensten leveren. Denk daarbij aan Tell-Sell en grote winkelketens die massa’s reclame verspreiden. Daardoor is de geloofwaardigheid van het product en zijn unieke eigenschappen afgenomen. Een goed product verkoopt zichzelf toch?

Wanneer jouw bedrijf of dienst goed loopt en je klanten krijgt door “Mond tot mond” reclame ben je in een goede positie. Dit vereist wel dat je een goede service levert of een goed en uniek product. Warme acquisitie wordt vaak goed ervaren door klanten aangezien ze het als een service zien wanneer je ze benaderd. Warme acquisitie is wel een kwestie van onderhouden. In tegenstelling tot wat veel startende ondernemers denken moet je het netwerk blijven uitbreiden en jezelf regelmatig op de kaart zetten.

Author: ma7hieu

Share This Post On

Submit a Comment

css.php